Omsorg och lärande

Omsorg och lärande

För ett tag sedan läste jag ett reportage från en föreläsning på konferensen "Livets möjligheter" som hölls i Stockholm 24-25 oktober 2022. Det var ett samtal mellan tre professorer som handlade om effekten av forskning och hur skolan kan erbjuda en miljö för det livslånga lärandet och skapa en balans mellan omsorg och utmaningar. Inriktningen i föreläsningen är skolan men tanken att omsorg och lärande kan gå hand i hand är lika viktig i hemmets alla rutiner och fritidsaktiviteter.

Några utdrag från reportaget som jag tog till mig och som jag sedan funderat mycket på.

Omsorg och lärande kan gå hand i hand när det gäller elever med flerfunktionsnedsättning.

Optimalt innehåller varje omsorgsmoment även lite utmaningar och lärande.

Att tänka lärande i vardagliga situationer som barnet kommer att möta i ett långt perspektiv. De här situationerna kan vara användbara för att arbeta med till exempel delaktighet, att kunna påverka, att jobba tillsammans, att bli medbestämmande och kommunikativ.

Omsorgsbehov och lärande behöver inte utgöra motpoler.

Skapa de bästa förutsättningarna för ett livslångt lärande. Inte fastna i stereotyper, vara flexibel i tanken, aldrig ge upp, att kämpa för allas rätt att lära sig.

Läs hela reportaget på www.anhoriga.se

Att språkträning ska ingå i Alicias vardagsliv och utifrån hennes behov och intressen och att det hon lärt sig ska användas i de dagliga rutinerna och på olika sociala arenor är ett tankesätt vi burit med oss hela Alicias liv.

Det som blivit svårare i takt med att Alicia blivit äldre är att omsorgsbehovet tar allt mer tid. Jag hoppade in en hel del som "vikariemormor" i somras och kände då ofta en stress över allt som skulle hinnas med under en dag.

Alicia har de senaste åren drabbas av många lunginflammationer och har problem med slem och att hon blir rosslig. Därför gör hon flera gånger varje dag "andningsgymnastik" som innehåller olika inhalationer, BiPAP (för att ge ökad lungvolym), och hopp på pilatesboll. Hon har nu också fått en hostmaskin att använda när det är svårt för henne att själv hosta upp slemmet. Det här tar mycket tid, men är livsviktigt för att hon ska må bra. De dagliga rutinerna som toalettbesök, av- och påklädning, bad mm tar också längre tid nu än när hon var liten och det var lätt att lyfta henne. Det är också viktigt för Alicia med rörelseträning och sjukgymnastik för att hennes kropp ska må bra. Hon gör olika övningar för rygg, armar och ben, hon har en träningscykel och ett ståbord. Allt är lika viktigt för att Alicia ska må bra, men allt tar mycket tid.

Jag har funderat mycket på hur vi ska gå vidare med nya mål för Alicia och kanske göra en ny kartläggning av hennes språkliga utveckling. Men det är svårt, alla målen känns fortfarande aktuella och inte uppfyllda. Ändå kände jag att vi borde gå vidare på något sätt. Men hur?

Då läste jag reportaget på Nka:s hemsida och började fundera på en annan infallsvinkel. Alicia behöver fortfarande träna på de mål vi satt upp … hur går VI vidare med samma mål?

Jag flyttade fokus från Alicia till oss som är runt henne. Det är vi som behöver kartlägga hur vi jobbar med de här målen i dagens alla aktiviteter.

Jag gjorde en mall för kartläggning och nu under hösten kommer vi att skriva hur vi jobbar med kommunikation i olika situationer under dagen. Det gäller då allt man gör med Alicia för att se hur vi kan bygga in mer språklig träning i varje enskild situation som hygien, andningsgymnastik, fysisk träning, promenader, fritidsaktiviteter mm.

När Alicia var yngre och jag jobbade som hennes personliga assistent tänkte jag;

NYINLÄRNING --> GENERALISERING

Då tänkte jag att mycket nyinlärning skedde på vår "jobba/lekastund" och att kunskapen sedan fördes ut i Alicias vardag. Nu ser det inte längre ut så utan all inlärning sker i den faktiska situationen. Men fortfarande är det ofta en-->en situationer tillsammans med en vuxen. Det bästa sättet för Alicia att lära och förstå.

Var då vår "jobbastund" förgäves?

Absolut inte! Vi lekte, sjöng och hade roligt tillsammans. Under de här åren blev Alicia mer delaktig och medveten om sin egen roll i samspelet.

Vi byggde en stabil grund för Alicias fortsatta språkutveckling.

________________________________________________________

Så här ser kartläggningsmallen ut…

Aktivitet_______________________

Förberedelse________________________________________________________________________________

TAKK________________________________________

Val_______________________________________________________________________________________

Samspel/turtagning___________________________________________________________________________

Annat_____________________________________________________________________________________

Tänk delaktighet, att kunna påverka, medbestämmande, kommunikation och samspel

________________________________________________________

Jag har tidigare skrivit mycket om hur viktiga vi vuxna är för Alicia. Hon lär sig inte på egen hand och därför har vi ett stort ansvar för att språkutvecklingen ska gå framåt och för att Alicia ska vara delaktig och kunna påverka sin vardag.

Därför måste vi sätta fokus på vår egen roll när vi utvärderar kartläggningen och tänka:

Ger vi Alicia möjlighet att vara delaktig, att kunna påverka och vara med och bestämma? Har vi en kommunikation och ett samspel med Alicia i allt vi gör?

Jag vet att vi alla, familj, assistenter och skola redan tänker så och vi gör alla vårt bästa. Men jag tror ändå att om man tittar på alla moment under dagen så finns det mycket mer att göra. Att vi synliggör och hittar de tillfällena där vi kan göra mer. Det handlar verkligen inte om att hitta fel utan tanken är att det ska vara en hjälp för oss att gå vidare.


Fortsättning följer...

Skapa din hemsida gratis! Denna hemsidan är skapad via Webnode. Skapa din egna gratis hemsida idag! Kom igång