Alicias och mormors lekstund

Exempel på vår "lekstund" - en av dagarna som jag hoppade in som "vikariemormor".

I ett tidigare avsnitt har jag gett exempel på vår "jobbastund" när Alicia var tre och fem år gammal.

För några år sedan bytte vi namn till "lekstund", men tanken och målsättningen är detsamma. Vi tränar språk och kommunikation i en anpassad strukturerad situation med stort fokus på samspel och delaktighet. Att leka tillsammans ska vara roligt.

Jag har berättat och visat för Alicias assistenter vad vi brukar göra och att jag vill att de fortsätter med den här stunden regelbundet eftersom jag inte längre har den möjligheten. I nuläget vet jag inte riktigt hur det går, det har varit många hinder i vägen med corona och andra sjukdomar som tagit mycket kraft för alla inblandade. Men förhoppningsvis ska det nu bli en fungerande vardag igen med nätverksmöte med logopeden och nya tag.

Det som känns väldigt bra när Alicia och jag nu har vår "lekstund", är att jag tydligt ser att hon känner igen situationen och att hon verkar tycka det är roligt. Även om det har gått flera månader sedan sist. Då känner jag i mitt mormorshjärta att jag gjort skillnad och hjälpt Alicia en bit på vägen.


  • Förberedelse - vi börjar alltid med trumman. Alicia har olika bilder med ljud i sin iPad för förberedelse. Så innan lekstunden börjar får hon trycka på sin iPad för att få information om vad som ska hända. Sedan kommer trumman fram och vi turas om att spela och sjunga en stund.
  • Jag har radat upp de saker som vi ska använda från vänster till höger. Alicia får med min hjälp känna på de olika sakerna medan jag berättar... först babblarna, sedan "ta och ge lek" och till sist läsa bok. Alicia får ta sakerna i tur och ordning och jag ger så mycket stöd som behövs. Puffar lite lätt på armen så hon når fram och kan känna på det som vi ska jobba med. Hon använder ju inte synen så det behövs lite fysisk hjälp för att hon ska hitta föremålen. Här tar hon påsen med babblarna och får mycket beröm. Figurerna plockas sedan upp i tur och ordning och hon får också höra de olika ljuden på iPaden medan hon känner på dem. Bobbo verkade vara favoriten idag, Alicia skrattade när hon hörde hans ljud. Snart är påsen tom och vi går vidare till nästa aktivitet.
  • Samma procedur, jag försöker locka Alicia att själv dra sakerna till sig. Hon gör det och känner sedan intresserat på sakerna. Där finns några favoritsaker som vi använder i ta- och ge leken. När hon känt på allt och allt har blivit benämnt så börjar leken. Alicia får känna på två saker, en favorit och en icke favorit. Exempel pärlor(favorit)- boll (icke favorit) och jag säger sedan ta pärlorna, vilket hon då oftast gör eftersom hon gärna vill ha dem. Bollen är hon inte alls intresserad av. Ett första steg att ta en bestämd sak på uppmaning, nästa steg blir att använda två motiverande saker. Alicia får ta lite olika saker och sedan på uppmaning ge dem till mig. Mycket beröm på vägen. Man ser tydligt att Alicia blir glad när hon får mycket beröm. Efter ta och ge leken gör vi samma procedur med boken. Det här är en bok om Babblarna som jag har gjort taktil. Vi läser och känner och även här lyssnar vi på Babblarnas ljud i iPaden. Alicia får hjälpa till att vända blad med hjälp av ett stort gem på sidan.
  • Nu är alla sakerna slut på bordet - Alicia får känna att det är tomt och sedan tecknar vi slut och sjunger slutsången. Vid det här tillfället lekte vi i över en halvtimme och det kändes bra. Ibland tröttnar Alicia snabbare och då kortar vi ner och avslutar. Men vi tar ändå alla sakerna så att det blir ett tydligt avslut.
  • Lite belöning efter hårt arbete. Alicia får en låda med olika favoritsaker som hon får leka med själv. Nöjd och glad!
Skapa din hemsida gratis! Denna hemsidan är skapad via Webnode. Skapa din egna gratis hemsida idag! Kom igång